Historiek

Wat u vandaag kent als Drukservice Impressa, startte in 1863 in Meerhout als drukkerij-uitgeverij Het Kempenland. Laurent ‘Lens’ Bongaerts, de overgrootvader van de huidige zaakvoerders, wist van weekblad Het Kempenland een groot succes te maken. Hij gaf meteen ook de start voor vier generaties ondernemerschap.

Het was derde generatie Etienne Bongaerts die door opstart van Reklamepost in 1958, het jaar van de wereldexpo in Brussel, en de fusie ervan met Het Kempenland in 1964, kort na diens centenaire dus, voor een industriële groeiversnelling zou gaan zorgen. Het Kempenland groeide tot een wekelijkse uitgave van 255.000 exemplaren, en daarnaast evolueerde de drukkerij tot een rotatiedrukkerij met zowel kranten- als folderdrukmachines, en het handelsdrukwerk vond onderdak in 1976 bij joint-venture Drukkerij De Peuter.

In 1995 werd uitgeverij Het Kempenland overgelaten aan Gazet Van Antwerpen-De Vlijt, en is vandaag verworden tot pilooteditie van De Zondag onder vleugels van Roularta. Het rotatiedrukwerk werd later verzorgd door Drukkerij Grafix te Dessel die op haar piek wel 10 rotatiepersen in gebruik had. In 2020 werden deze activiteiten overgelaten aan Koninklijke Drukkerij Em. De Jong.

De NV Drukservice Impressa vindt zijn ontstaan dus bij Drukkerij De Peuter waar in ‘76  het handelsdrukwerk van Kempenland werd aan toegevoegd, en later nog de activiteiten van Sint-Norbertusdrukkerij (2001), Drukservice en Print-ID (beide 2016).

Door de jaren heen werd de technologische evolutie van de grafische sector gevolgd of daarin zelfs gepioniert. Van vroeger typo (loodzetsel) tot computergedreven en meerkleurig offset (vlakdruk) vanaf de jaren ’70, tot later ook aanvullend digitaal drukken, zij het tonergebaseerd, waxprint en UV-inktjet vandaag de dag.

Ook qua portfolio groeide de markt die onze drukkerij bedient. Hij omvat naast uitgevers- en handelsdrukwerk eveneens breed commercieel en meer gespecialiseerd retail-, luxe-, etiketten- en verpakkingsdrukwerk. Met de tijd vond een accentverschuiving plaats van ruim geïnterpreteerd handelsdrukwerk naar meer gerichte commerciële en industriële opdrachten. Sedert 2000 zijn we in belangrijke mate actief in etikettendruk (wet glue labelling). Aanvankelijk ging het enkel om offset etiketten maar de laatste jaren werd er op deze markt ook digitaal gewerkt. Vanaf 2021 drukken we ook digitale zelfklevende etiketten op rol (UV inkjet).

Flexibel en kwalitatief drukwerk is niet het enige dat het verschil maakt. Drukservice Impressa is zich hiervan bewust en onderscheidt zich door twee meerwaarden te creëren. Enerzijds is er ons online portaal waarmee we onze klanten een tool bieden om hun drukwerk op te volgen en te beheren (online printmanagement). Anderzijds bieden wij een volledige logistieke ontzorging. Indien gewenst beheren wij de voorraden van de klant en leveren we volledig op maat gemaakte winkelpakketten. Hiermee faciliteren we de verdeling van gedrukte communicatie in het netwerk van de klant (order fulfilment).

De hedendaagse maatschappij, aangevuurd door de Europese Green Deal, geeft de voorkeur aan duurzame verpakkingen in karton en wil afstand doen van wegwerpplastic. Drukservice Impressa voldoet aan de vraag van de duurzame markt. Naast etiketten (wetglue of zelfklevend op rol) biedt het voortaan ook verpakkingen (vouwkartonnen sleeves en doosjes) aan in industrieel drukwerk.

Drukservice Impressa kiest resoluut voor de nieuwste technologiën en gaat voluit voor een futureproof strategie. Dit garandeert het bedrijf een duurzame toekomst waarin kernwaarden als flexibilitieit, engagement en vakmanschap centraal staan.